MAL tarjoaa historiallista matemaatikkoelokuvaa

• to 25.11.2021
  • Elokuvateatteri Star, Kalliotie 6, Oulu

MAL tarjoaa to 25.11. Oulussa kaksi teatteriesitystä tositapahtumiin perustuvasta historiallisesta elokuvasta Agora (Espanja, 2009). Agoran päähenkilö on Aleksandriassa 300-luvulla elänyt naispuolinen matemaatikko ja astronomi Hypatia (ks.en.wikipedia.org/wiki/Hypatia). Esitysten jälkeen on varattu myös aikaa keskustella elokuvasta ja sen kuvaamasta aatteiden myllerryksen ajasta.

Esitykset Oulussa: Elokuvateatteri Star, Kalliotie 6, torstai 25.11. klo 16 ja klo 19.  VARAA LIPPU

HUOM. Esityksissä pyritään korkeaan turvallisuustasoon. Käytä maskia, äläkä tule näytökseen flunssaoireisena. Nykyään myös koronapassia on hyvä pitää mukanaan matkapuhelimessa tai paperille tulostettuna.

Rooman vallan alaisessa Egyptissä väkivaltaiset uskonnolliset mellakat kuohuttavat Aleksandrian katuja ja leviävät myös kaupungin maailmankuuluun kirjastoon. Loukussa rakennuksen sisällä huippuälykäs matemaatikko Hypatia oppilaineen taistelee epätoivoisesti säästääkseen muinaisen maailman viisaudet. Hän opettaa Ptolemaioksen Maa-keskistä astronomiaa, mutta tuntee sen epätyydyttäväksi ja etsii oikeaa teoriaa. Hypatian oppilaiden joukossa on kaksi miestä, jotka kilpailevat hänen sydämestään: viisas ja etuoikeutettu Orestes sekä Davus, Hypatian nuori orja, joka riutuu salatusta rakkaudestaan emäntäänsä tietäen, että liittymällä pysäyttämättömiin kristittyihin hänelle aukenisi tie vapauteen orjuudesta. Ohjaaja Alejandro Amenábar kuvaa Hypatian elämän lisäksi myös suurempaa historiallista kokonaisuutta kuten Rooman valtakunnan lopun lähenemistä.